شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۳
تیتر ۲۰ بررسی کرد؛
در حالی که خودروسازان بزرگ در انتظار تعدیل قیمت‌ها بودند یک بازی جدید تمام نگاه‌ها را به آن‌ها خیره کرد. اما آیا اتهام به احتکار ایران خودرو در وضعیت فعلی تولید امکان پذیر است؟
کد خبر: ۶۵۰۷۶

تیتر20 -  خودروسازان بزرگ کشور طی سال های اخیر به رغم تمام تلاش هایی که به کار می بندند ، همیشه با اتهام های گوناگون روبرو بوده اند. البته همچنان انتقادهای زیادی به آنان وارد است . با این حال در بسیاری از موارد آنها مجری اوامر و تصمیماتی هستند که اتخاذ می شود.

 
خودروسازان بزرگ به دلیل ماهیت شبه دولتی ای که دارند هیچ گاه نتوانسته اند با ثبات و بر اساس برنامه ای بلند مدت حرکت کنند.عمر مدیریت در این بنگاه ها با تغییر دولت ها به پایان می رسد.


در واقع این دو خودروساز بزرگ تابع هستند. با این حال همیشه انگشت اتهام آنان را نشانه رفته و می رود. هر جا که نیاز بوده است نیز با توجه به فضای عمومی جامعه دیوار آنها از همه کوتاه تر است. در همین حال هر زمان که آنها درخواست افزایش قیمت داشته اند با یک بهانه و داستانی موضوع چرخیده و به صورت دیگر درآمده است.


اواسط شهریورماه دبیرانجمن خودروسازان از درخواست مجدد افزایش قیمت دو خودروساز بزرگ خبرداد و اعلام کرد که آنها معطل شواری رقابت هستند. به گفته احمد نعمت بخش پیرو دخالت های صورت گرفته ، اصلاح قیمت ها به درستی صورت نگرفته است و این مساله باعث زیان 9 هزار میلیارد تومانی ایران خودرو در سه ماه ابتدایی سال شده است.


این درخواست در زمانی مطرح شده است که بازار همچنان با نوسان و رکود همراه بوده و نشانی ازرونق در آن دیده نمی شود. اما بر اساس برنامه های تولید بخش عظیمی از تولید برای تنظیم بازار به عهده ایران خودرو گذاشته شده است.


اما دست خالی و چالش های فراوان برای تامین منابع مالی دست خودروسازان را برای جلوگیری از توقف تولید بسته است.


در این فضا و به رغم هشدارهای فراوان از سوی کارشناسان مراجع ذی ربط به جای پیگیری امور به فرافکنی اقدام کرده و در پاسخ درخواست افزایش قیمت ، با پیش کشیدن موضوع احتکار تمام فشارها و نگاه ها را به سوی آبی پوشان جاده مخصوص معطوف کرده اند.


این در حالی است که بر اساس گزارش های رسمی خودروسازان بزرگ کشور همچنان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند که از جمله آنان می توان به زیان انباشته حاصل از قیمت ها دستوری اشاره کرد.


با این حال هیچ خودرویی به بهانه افزایش قیمت در پارکینگ ها متوقف نشده و پارکینگ های موجود در روال عادی شماره گذاری و حمل و بارگیری خودروها به مقصد نمایندگی های سطح کشور هستند. 


ایران خودرو نیز در گزارشی اعلام کرده است که " تعداد خودروهای موجود در پارکینگ ایران خودرو برابر روال همیشگی است که این خودروها نیز در جریان شماره گذاری و حمل به نمایندگی ها هستند. 


در همین حال ایران خودرو در ماه های اخیر با وجود شرایط سخت تامین و تولید، توانسته میانگین تولید روزانه را همچنان بیش تر از دو هزار دستگاه خودرو حفظ کند و همواره به دنبال افزایش عرضه و انجام تعهدات به مشتریان است. 


این خودروساز توانسته از ابتدای امسال تا پایان هفته نخست مهرماه با تولید بیش از ۲۷۶ هزار دستگاه خودرو سواری و تجاری، رشد ۱۵ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته رقم بزند و در صدد است تا این میزان را تا پایان سال به رشد ۳۰ درصدی نسبت به سال گذشته برساند. 


همچنین اتهام عدم حضور در مرحله دوم به بهانه افزایش قیمت ها به این شرکت وارد نیست . چرا که تمام ظرفیت تولید این شرکت درمرحله اول تکمیل شده است و دیگرامکان عرضه در مراحل بعدی امکان پذیر نبود. 


این خودروساز همچنین عنوان کرد که تعداد محدودی خودرو به دلیل تمدید مجوزهای استانداردی در پارکینگ ها وجود دارد که در حال حاضر مشکل شماره گذاری محصول هایما از طریق سازمان ملی استاندارد رفع شده و در حال شماره گذاری است و شماره گذاری محصول رانا پلاس نیز در هفته جاری از سرگرفته خواهد شد؛ بنابراین ادعای دپو در سایت های مرکزی، تبریز و خراسان ایران خودرو کاملا کذب و بی اساس است. 

همچنین حدود ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه محصول جدید تارای سال دستی و اتوماتیک (V۴و V۱) در پارکینگ سایت مرکزی موجود است که در انتظار دریافت مجوز شماره گذاری و همچنین قیمت گذاری از سوی نهادهای مرتبط است، ضمن این که تاکنون برنامه فروشی برای آن اجرا نشده و فاقد تعهد به مشتریان است.


دراین شرایط به نظر می رسد که این فضا سازی ها و رودررو کردن تولید کنندگان با خودروسازان بیشترفرار رو به جلو باشد تا مردم فراموش کنند که چه تفکر با چه سیستمی طی این سال ها موجب افزایش قیمت ها و توزیع رانت و ازبین رفتن سرمایه خودروسازان شده است. 


در واقع با یک حساب ساده می توان به اشتباه این فضا سازی پی برد. طی ماه های اخیر ایران خودرو در بدترین حالت روزی دو هزار دستگاه خودرو تولید کرده است. حتی اگر تولیدات دو ماه آخر این شرکت را هم در نظر بگیریم برای دپو این تعداد به تمام مساحت زیادی زمین یا پارکینگ خالی نیاز است.آیا این بستر فراهم است ؟ آیا کسی نمی پرسد که تولیدات کجا می روند ؟ آیا ایران خودرو و سایپا به تنهایی این قدرت و اجازه را دارند تا سر خود اجازه عرضه محصولات را ندهند؟ 


بنابراین باید دید که چه افرادی ازرانت فاصله قیمت میان بازار و کارخانه بیش از همه سود می برند و دلیل این به اشتباه انداختن ها چیست ؟

ارسال نظرات
موضوعات روز